خبری مهم برای پایتخت‌نشینان | استان تهران سه‌پاره می‌شود

این طرح به صورت عادی در مجلس مطرح است و اصلا مشخص نیست تا پایان مجلس یازدهم زمان به بررسی این طرح برسد یا خیر.
خبری مهم برای پایتخت‌نشینان | استان تهران سه‌پاره می‌شود
کد خبر : ۵۱۶۴۰

استان تهران غربی تشکیل می‌شود؟ تقسیم استان تهران به کجا رسید؟ چند سالی است که حرف از تقسیم تهران زده می‌شود. یک‌بار حرف از انتزاع ری از تهران زده می‌شود سپس حرف از تاسیس استان تهران جنوبی با مرکزیت رباط کریم به میان می‌آید، یکبار حرف از تاسیس استان تهران شرقی به نام ۱۵ خرداد با مرکزیت ورامین زده می‌شود و حالا هم حرف از تاسیس استان تهران غربی با مرکزیت شهریار به گوش می‌رسد.

تقسیم تهران به دو بخش شرقی و غربی موضوعی است که تاکنون از سوی رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران مطرح شده است.

استاندار پایتخت جزئیاتی از تقسیم‌بندی تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران اعلام کرد و گفت که برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش‌بینی‌ها و پیشنهاد‌هایی شده است. بخش دیگر هم به شرق تهران مربوط است که با مرکزیت ورامین یا دماوند شکل خواهد گرفت.

او البته تاکید کرد که احتمالا تا پایان دولت سیزدهم این تقسیمات انجام می‌شود. با این حال نمایندگان مجلس تاکید کردند که ثبت تقاضا برای تفکیک استان‌های بزرگ در مجلس افزایش یافته است.

تقسیم تهران به دو بخش شرقی و غربی موضوعی است که تاکنون از سوی رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران مطرح شده است. رئیس جمهور اواخر آبان ماه در جریان سفر به شهریار تاکید کرد که تقسیمات کشوری غرب و شرق استان تهران نیازمند تغییرات جدی است. با توجه به توسعه شهر‌های اندیشه، شهریار و دیگر شهرستان‌های اطراف باید در تقسیمات کشوری تجدیدنظر شود.

پیش از رئیس جمهور و در نخستین اظهارنظر دولتمردان، وزیر کشور از درخواست‌هایی برای تشکیل استان تهران غربی خبر داد. اما روز گذشته استاندار پایتخت جزئیاتی از این تقسیم بندی را اعلام کرد و گفت که برای غرب استان تهران با مرکزیت شهریار پیش بینی‌ها و پیشنهاد‌هایی شده است. بخش دیگر هم به شرق تهران مربوط است که با مرکزیت ورامین یا دماوند شکل خواهد گرفت.

او البته تاکید کرد که اولویت اول ما غرب تهران است که تقسیمات در آنجا ابتدا شکل گیرد و پس از آن می‌توانیم در حوزه جداسازی در شرق هم اقدامات خود را انجام دهیم. احتمالا تا پایان دولت سیزدهم این تقسیمات انجام می‌شود. حداقل درباره غرب تهران تاکید داریم تا این تقسیمات انجام شود. در حالی دولتمردان بر لزوم تقسیم تهران به دو بخش شرقی و غربی تاکید دارند که مجلس از این موضوع بی اطلاع است.

استان‌های جدید بر اساس حکم برنامه‌ای

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس در گفتگو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرد: فعلا موضوعی در خصوص تقسیم تهران به کمیسیون امور داخلی کشور اعلام نشده است. البته یک حکمی در برنامه پنجم در خصوص ایجاد استان‌های جدید وجود دارد. در همین راستا کمیسیون ما مصوبه‌ای را در مورد تشکیل چند استان جدید داشته است. به عنوان مثال در طرح کمیسیون تقسیم سیستان و بلوچستان، اصفهان و کرمان آمده است.

این طرح به صورت عادی در مجلس مطرح است و اصلا مشخص نیست تا پایان مجلس یازدهم زمان به بررسی این طرح برسد یا خیر. او افزود:، اما به صورت روشن و شفاف در مورد تقسیم تهران به دو استان شرقی و غربی چیزی به مجلس نرسیده است. دولت می‌تواند در خصوص تقسیمات کشوری لایحه بدهد تا مصوب شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر